"Portrett av Caspar David Friedrich", Gerhard von Kügelgen ca. 1810–20 |
Noen av de mest kjente verkene hans er "Cloister Cemetery in the Snow" (1817-1819), "Landscape with Temple Ruins" (1797) og "Wanderer above the sea of fog" (1818).
Hans tragiske barndom:
5. september 1774 ble Caspar David Friedrich født. Han var det sjette av ti barn, men søsteren Elizabeth døde da han bare var 8 år gammel. Moren døde også tidlig, da Caspar bare var 7 år gammel (1781). I en alder av 13 år, opplevde Friedrich en skjebne som ville hjemsøke ham resten av hans liv. Hans bror, Johann Christoffer, prøvde å reddet Caspar David etter at han falt i det iskalde vannet mens de var skøyter. Men i hans forsøk på å redde Caspar David, falt Johann i isen selv og druknet i stedet.
Caspar David Friedrich bar på en skyld for dette gjennom hele sin karriere. Dette førte til at han i sitt senere arbeid fokuserte veldig på kirkegårder og temaer som handlet om død, som man kan se på maleriet under. Det var da de ulike hendelsene som skjedde i hans barndom som preget bildene hans. Hans tragiske barndom har kanskje også inspirert hans selvmordsforsøk og anfall av depresjon.
Caspar David Friedrich, "Cloister Cemetery in the Snow", (1817-19) |
Hans karrière/utvikling:
Caspar David Friedrich begynte å studere kunst formelt i 1790 på universitetet i Griefswald, sammen med Johann Gottfried Quistorp. Tegneutfluktene utendørs gjorde at Friedrich ble interessert i å skildre naturen. Han var alltid full av store ideer, og hadde et romantisk forhold til naturen. Han studerte detaljene i naturen nøye, men malte bare fra fantasien. Quistorp introduserte han til blant annet til arbeidene til den tyske kunstneren Adam Elsheimer, som gjorde slik at religiøse subjekter ofte ble overveldet av landskap i naturen.
Fra 1794 til 1798 studerte Caspar David Friedrich ved Det kongelige Danske kunstakademi, men han gjorde en permanent overgang til Dresden i en alder av tjuefire år. Der eksperimenterte han med grafikk, etsning og tresnitt, men ble etterhvert mer opptatt av blant annet blekk og akvarell. Hans første oljemaleri var "Landscape with Temple Ruins" som han malte i 1797, men han bestemte seg for å ikke gå tilbake til dette mediet på en stund.
Caspar David Friedrich, "Landscape with Temple Ruins", (1797) |
Friedrich's symbolbruk i maleriene:
Maleriene hans var bevisst ladet med symbolikk, hvor han blant annet symboliserte kristendommen med eiketrær og gotiske kirker. Friedrich malte skip, som symbol for det dennesidige til det hinsidige. Lengsel symboliserte han med figurer som ser ut av vinduer, eller ut mot horisonten. Han malte ofte døde trær, som man kan se i flere av hans malerier. Dette gjorde han for å få fram død og fortvilelse i maleriene. I et flertall av maleriene hans kan vi se at han har malt enten soloppgang eller solnedgang. Dette symboliserer den åndelige overgangen. For å formidle håpet om oppstandelse, har han i flere av maleriene hans malt en overgang mellom vinter og vår.
På bildet under ser vi at han har brukt flere av de symbolene som ble nevnt ovenfor. Han har malt skip, lengsel hvor menneskene ser ut mot horisonten og solnedgang.
Caspar David Friedrich, "Moonrise over the Sea", (1822)
Nasjonalgalleriet, Staatliche Museen zu Berlin
Maleriene hans var bevisst ladet med symbolikk, hvor han blant annet symboliserte kristendommen med eiketrær og gotiske kirker. Friedrich malte skip, som symbol for det dennesidige til det hinsidige. Lengsel symboliserte han med figurer som ser ut av vinduer, eller ut mot horisonten. Han malte ofte døde trær, som man kan se i flere av hans malerier. Dette gjorde han for å få fram død og fortvilelse i maleriene. I et flertall av maleriene hans kan vi se at han har malt enten soloppgang eller solnedgang. Dette symboliserer den åndelige overgangen. For å formidle håpet om oppstandelse, har han i flere av maleriene hans malt en overgang mellom vinter og vår.
På bildet under ser vi at han har brukt flere av de symbolene som ble nevnt ovenfor. Han har malt skip, lengsel hvor menneskene ser ut mot horisonten og solnedgang.
Caspar David Friedrich, "Moonrise over the Sea", (1822)
Nasjonalgalleriet, Staatliche Museen zu Berlin
Friedrich's maleteknikk:
Maleteknikken til Caspar David Friedrich gikk ut på å først skisse med blyant noen ganger, og så legge maling over der igjen. De atmosfæriske effektene han skulle male i maleriet, malte han slik han husket det da han først så det. Han var opptatt av å male etter sin egen kreativitet, men studerte også nøye hvordan naturen så ut.
"Wanderer above the sea of fog" (1818) er et av de mest kjente maleriene av Caspar David Friedrich. Motivet er en mann som står på et fjell og ser ut over den tåkete horisonten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar